Med matematik på arbejde
Projektet Træk virksomhederne ind i undervisningen fortæller gennem 12 film og tilhørende undervisningsmaterialer, om hvordan matematik er uundværlig for avancerede virksomheder i et moderne samfund.
I filmene besøger de to nysgerrige unge, Casper og Nicoline 12 forskellige virksomheder, de lærer noget om den matematik, virksomhederne anvender, og der trækkes tråde tilbage til den matematik, man lærer i ungdomsuddannelserne.
Casper og Nicoline møder ansatte, der er med helt i front af det matematiske arbejde: statistikere, ingeniører, matematik-økonomer, klimaforskere, matematiske designere eller epidemiologer. Alle har uddannelser med et betydelig matematisk indhold.
Til hver film fremstilles undervisningsmaterialer. Her finder du øvelser, opgaveforløb, projekter samt oplæg til studieretningsprojekter. Materialerne giver lærere i folkeskole og ungdomsuddannelser muligheder for at inddrage autentiske data og problemstillinger i matematikundervisningen, solo eller i et samarbejde med andre fag.
Materialerne er opdelt i tre niveauer af sværhedsgrad fra 9 kl. til 3 g. Emnerne er inspireret af filmen om virksomheden og den anvendte matematik, men man kan arbejde med materialet uden at have filmen kørende.
Under fanebladet med filmoversigt findes både film, de tilhørende undervisningsmaterialer, evalueringsskemaer og andet. Film og undervisningsmaterialer kan afspilles og åbnes fra sitet, men kan også frit downloades til anvendelse i undervisningen, når blot kildeangivelsen bevares.
De første 9 film i serien er:
- Avanceret Parabolteknologi hos TICRA
- Matematikken bag DMI’s klimamodeller
- Matematikken bag udviklingen af ny medicin hos Novo Nordisk.
- Matematikken bag Termas rumforskning
- BIG’s spektakulære arkitektur og matematikken bag
- Pensionssystemer og pensionsfonde hos Edlund og PFA
- Epidemimodeller hos Statens Serum Institut
- 3D print hos 3Shape
- Power-to-X hos Topsoe
Projektet gennemføres med støtte fra Novo Nordisk Fonden.
Klik her for oplysninger om Konferencer for matematiklærere om de første 6 cases i projektet.
Bjørn Grøn, pp til indledende foredrag om projektet, Horsens.
Bjørn Grøn, pp til indledende foredrag om projektet, Høje Taastrup.
Eigil Kaas, pp til foredrag om DMIs brug af matematik i klimamodellerne.
Tina Christensen, pp til foredrag om DataScience hos Novo Nordisk.
Kim Plauborg, pp til foredrag om Termas behov for STEM-kandidater.