Matematikken bag Den Store Lyd hos B&O

Peter Bang og Svend Olufsen stiftede virksomheden, som fik navnet B&O, i 1925. Det var samme år som Danmarks Radio blev stiftet, i de første år med relativt få udsendelser. Så det kan forekomme noget dristigt at begynde at producere radioapparater, hvor der endnu ikke er et egentligt marked for dem. Men Bang og Olufsen troede på, at det hurtigt ville komme, og de var her en del af en større tendens i Danmark. Det var den danske ingeniør Valdemar Poulsen, der allerede i 1902 løste de problemer, den trådløse kommunikation havde med at styre frekvenserne. Herefter blev der udsendt kontinuerte signaler med faste frekvenser. Og det var dansk-amerikaneren Peter L Jensen, der opfandt højtaleren i 1915, og hans ideer er stadig grundlaget for højtaler-teknologien, som det fortælles i filmen. På det teknologiske og videnskabelige område var der således et frodigt miljø – men ville der komme kunder i butikken? Ja, og det skete hurtigt i Danmark – stimuleret af den bredde i programmerne fra Danmarks Radio, der allerede var til stede sidst i 20'erne. Man betalte licens for at lytte til radio, og derved kunne man præcist følge, i hvor mange husstande der var en radiomodtager. i 1932 var det lige knap en halv million!

Så der var et hurtigt voksende marked for B&O. Masseproduktion kan hurtigt føre til fald i kvalitet, men det var centralt for Bang og Olufsen altid at kunne levere det ypperste, som tidens teknologi kunnen præstere. Helt fra starten formulerede de som et motto, at de ville lade sig lede af En aldrig svigtende vilje til kun at skabe det bedste ... og altid finde nye måder at gøre tingene på. Det bedste betød også det smukkeste indenfor design og materialer – og så at tage sig tid til, med brug af matematik, ingeniørvidenskaber og eksperimenter i deres imponerende laboratorier, at få det hele til at spille sammen.

I filmen demonstreres, hvordan samspillet mellem analog og digital giver muligheder for at finjustere alle detaljer i gengivelsen af lyd, herunder udviklingen af den active noise cancelling (ANC), der i dag er indbygget i deres høretelefoner, både klassiske og in-ears.



Praxis Forlag A/S, Vognmagergade 7, 5. sal • DK-1148 • København K • Tlf: +45 89 88 26 72 • Email: info@praxis.dk • CVR 41280921
Egmont