Forslag til stileoplæg og skriveøvelser
Emnet ”krig” kan i danskundervisningen både lægge op til stile, hvor der fokuseres på litterær analyse og fortolkning (den litterære artikel på STX), kronikker, essays, kommentarer og sproglige/kommunikative analyser. Herunder et par idéer til opgaveformuleringer. Listen vil løbende opdateres og forslag/erfaringer modtages gerne. Send en email til info@lru.dk
1)
Afprøvet som afslutning på emnet i en 2.g.-klasse, der havde læst Lars Husums Jeg er en hær:
Skriv et essay om, hvordan vi som danskere forholder os til, at Danmark er en krigsførende nation og hvilken rolle film og litteratur spiller i den sammenhæng. Tag udgangspunkt i Mikkel Brixvolds debatindlæg “Tis og kugler” og inddrag Lars Husums roman Jeg er en hær i diskussionen. Du må også gerne inddrage andre værker eller artikler.
2) (Indsendt af René Christoffersen, Gammel Hellerup Gymnasium)
Emne: droner
Analyser én sagprosatekst og inddrag én anden af følgende valgmuligheder i fx en sammenligning, perspektivering eller diskussion.
(Fokus: Anvendelse af fagligt begrebsapparat + skriftlig korrekthed)
- Jakob Stig-Jørgensen: "Eks-dronepilot: Obama er en fucking løgner", Politiken
- Jakob Stig- Jørgensen: "Bryant dræbte 13 mennesker", Politiken, fredag den 14. november 2014
- Computerspillet Unmanned
- Last Week Tonight with John Oliver: Drones
3) (Indsendt af René Christoffersen, Gammel Hellerup Gymnasium)
Emne: USAs liberale våbenlovgivning
Skriv en tekst, hvor du argumenterer FOR USA’s liberale våbenlovgivning.
- Redegør for de sproglige virkemidler og argumentationen (påstand, belæg mm.) i "America: It’s Time to Break up With Guns"
- Inddrag en anden tekst der - som dig - argumenterer FOR USA’s våbenlovgivning