Forslag til stileoplæg og skriveøvelser

 

Emnet ”krig” kan i danskundervisningen både lægge op til stile, hvor der fokuseres på litterær analyse og fortolkning (den litterære artikel på STX), kronikker, essays, kommentarer og sproglige/kommunikative analyser. Herunder et par idéer til opgaveformuleringer. Listen vil løbende opdateres og forslag/erfaringer modtages gerne. Send en email til info@lru.dk

1)
Afprøvet som afslutning på emnet i en 2.g.-klasse, der havde læst Lars Husums Jeg er en hær:
Skriv et essay om, hvordan vi som danskere forholder os til, at Danmark er en krigsførende nation og hvilken rolle film og litteratur spiller i den sammenhæng. Tag udgangspunkt i Mikkel Brixvolds debatindlæg “Tis og kugler” og inddrag Lars Husums roman Jeg er en hær i diskussionen. Du må også gerne inddrage andre værker eller artikler.

2) (Indsendt af René Christoffersen, Gammel Hellerup Gymnasium)
Emne: droner
Analyser én sagprosatekst og inddrag én anden af følgende valgmuligheder i fx en sammenligning, perspektivering eller diskussion.
(Fokus: Anvendelse af fagligt begrebsapparat + skriftlig korrekthed)

  • Jakob Stig-Jørgensen: "Eks-dronepilot: Obama er en fucking løgner", Politiken
  • Jakob Stig- Jørgensen: "Bryant dræbte 13 mennesker", Politiken, fredag den 14. november 2014
  • Computerspillet Unmanned
  • Last Week Tonight with John Oliver: Drones

3) (Indsendt af René Christoffersen, Gammel Hellerup Gymnasium)
Emne: USAs liberale våbenlovgivning
Skriv en tekst, hvor du argumenterer FOR USA’s liberale våbenlovgivning.

Praxis Forlag A/S, Vognmagergade 7, 5. sal • DK-1148 • København K • Tlf: +45 89 88 26 72 • Email: info@praxis.dk • CVR 41280921
Egmont