Projekter - Kapitel 10Tilbage
Projekt 10.1 Det moderne gennembrud – forestillinger om arv og miljø i perioden 1850-1914
Oplæg til projekt med andre fag som biologi, religion, historie og dansk. I matematik ar-bejdes med projektet om sandsynlighedsteori, Darwin, Mendel og Hardy Weinberg. De fælles emner: 1. Udviklingstanken contra skabelsesforestillingen. Hypoteser og teorier. 2. Mendels love – den eksperimentelle metode. 3. Hardy Weinberg og populationsgenetik-ken – udviklingstanken og eugenikkens oprindelse. 4. Forening af Darwin og Mendel (og Hardy Weinberg). Der ligger materialer til alle emner. Projektet indgår også i HEM2

Projekt 10.2 Rygning, Whickham-undersøgelsen – og simpsons paradoks
Har rygning indflydelse på helbredet? Et mærkeligt spørgsmål i vores tid. Men det var det ikke i det meste af det 20. århundrede, hvor eksempelvis en af de argeste modstandere var datidens mest berømte statistiker, Ronald Fisher. En nu berømt undersøgelse fra 1970’erne af 1314 kvinder fra Whickham i England skulle give det endegyldige svar på dette. Den viste også en sammenhæng – men ifølge undersøgelsen var det sundt at ryge! Undersøgelsen blev et ikonisk eksempel på Simpsons paradoks. Man kan kort sige, at mange af dem, der skulle have tynget vægtskålen ned i rygernes disfavør, allerede var døde, og dermed ikke blev talt med.

Projekt 10.3 Mortality of Doctors: Det endelige svar på om rygning giver øget risiko for kræft
Påstanden om, at rygning giver kræft, blev indtil for få årtier siden anfægtet ikke blot af tobaksindustrien, men også af ledende statistikere som Ronald Fisher, der er en af grundlæggerne af den moderne statistik. Den undersøgelse, der endeligt afgjorde sagen var den engelske ”Mortality of Doctors”, der fulgte alle engelske praktiserende læger over mere end 20 år. Projektet gennemgår historien, inddrager undersøgelsens tal, og læser også nogle af Fishers artikler

Projekt 10.4 Verdensbilledets udvikling i 7 trin fra oldtiden til Newton
De 7 trin er: Oldtidens og middelalderens verdensbillede, Kopernikus verdensbillede, Ty-cho Brahes verdensbillede, Keplers verdensbillede, Galileis verdensbillede, Descartes ver-densbillede, Newtons verdensbillede. Projektet rummer både detaljeret forslag til et sam-let forløb, og detaljerede forslag til forløb over hver enkelt af de 7. Der er til alle verdens-billeder links til centrale kildematerialer med tekster af de forskellige aktører samt tilhø-rende arbejdsark med spørgsmål til teksterne. Der er til alle verdensbilleder udarbejdet matematiske arbejdsopgaver samt forslag til samarbejde med andre fag. Man kan vælge elementer ud og arbejde dem igennem i hele klassen eller dele op i hold, som så vælger hver sit emne. Projektet indgår også i HEM1 og HEM2

Projekt 10.5 Galileis opdagelse af Jupitersystemet
Galilei opdagede i 1610 med brug af den netop opfundne kikkert, at Jupiter har måner. Han så de 4 store Jupitermåner, som idag hedder Io, Europa, Ganymedes og Callisto. I projektet går vi i Galileis fodspor og følger bogstavelig talt dag for dag hans opdagelse, der var med til fuldstændig at vælte det gamle verdensbillede omkuld. Vi følger en af verdenshistoriens største naturvidenskabsmænd, mens han gør opdagelsen, vi følger hans ræsonnementer og hans konstruktion af hjælpemidler til at forstå, hvad han ser. Det er naturvidenskabelig opdagelse in the making!

Projekt 10.6 Aksiomatisk - Struktur og sammenhæng i Euklids Elementer
Projektets grundlæggende ide er at demonstrere styrken i Euklids aksiomatisk-deduktive metode ved at gennemarbejde de første definitioner, aksiomer og sætninger hos Euklid – samt at illustrere de svagheder som den moderne matematik, især med Hilberts program fra omkring år 1900, påpegede i Euklids system. Projektet indeholder hele Hilberts alternative aksiomatiske opbygning af geometrien.

Praxis Forlag A/S, Vognmagergade 7, 5. sal • DK-1148 • København K • Tlf: +45 89 88 26 72 • Email: info@praxis.dk • CVR 41280921
Egmont