Forord
Africa Unfold er en undervisningsantologi om et spændende og ret overset
emne, nemlig Afrika i det 21. århundrede. Antologien er tænkt som en døråbner
til Afrika, særligt Vestafrika. Afrika af i dag er et kontrastfyldt kontinent,
som er inde i en rivende udvikling. Mon ikke det er kommet som en overraskelse
for mange i vores del af verden, at 1/3 af Afrikas befolkning i dag
tilhører middelklassen? Det er måske én af årsagerne til, at Afrika siden årtusindeskiftet
er blevet langt tydeligere på den globale scene. Tiden må være
inde til at få udvidet horisonten og blive klogere på den omfattende udvikling,
der sker i Afrika i disse år, og også til at gøre op med vores tilbøjelighed til at
betragte Afrika som et land og ikke et kontinent. Afrika er det næststørste kontinent
i verden bestående af 54 selvstændige nationalstater med hver deres
befolkning, kultur, historie og udvikling.
I et område som Vestafrika er landene beslægtet i en grad, som muliggør
interessante udblik og sammenligninger. De vestafrikanske lande Nigeria,
Ghana, Gambia og Sierra Leone er alle tidligere britiske kolonier og stærkt
prægede heraf, hvilket bl.a. kommer til udtryk i, at engelsk er det officielle
sprog i disse lande.
Vi har valgt Nigeria og Ghana som udgangspunkt for antologiens
præsentation af Britisk Vestafrika. Nigeria, fordi det er Afrikas folkerigeste
land med knap 180 millioner indbyggere (1/6 af alle afrikanere), og fordi det
– sammen med Sydafrika – regnes for den mest indflydelsesrige nation i den
Afrikanske Union. På det kulturelle område sker der rigtig meget i disse år,
og påvirkningen fra nigeriansk litteratur, film og musik rækker langt ud over
landets egne grænser. Det er derfor naturligt, at hovedvægten i antologien
ligger på Nigeria, hvilket samtidig har den fordel, at eleverne har mulighed for
at arbejde i dybden med forholdene i et enkelt land.
Ghana er til gengæld det afrikanske land, der har den tætteste historiske
tilknytning til Danmark, eftersom dele af Guldkysten i det nuværende Ghana
var koloniseret af Danmark fra 1658-1850. Desuden er forholdene i landet så
stabile, at det er et muligt studierejsemål.
Det er vores erfaring, at emnet og litteraturen appellerer til gymnasieelever,
både i det umiddelbart genkendelige og i det nye og fremmedartede. Ud
over at byde på meget undervisningsegnet stof, opfylder dette emne mange af
de faglige mål i engelsk, ikke mindst engelsk som verdenssprog, historiske og
aktuelle forhold i to tidligere britiske kolonier, samt litteraturhistoriske aspekter,
herunder postkolonial litteraturteori.
Aktualitet, autenticitet og indholdsmæssig bredde har været de
overordnede mål for os i valget af materiale til antologien. Derfor er så godt
som alle tekster i Africa Unfold skrevet efter år 2000 og af nigerianske og
ghanesiske forfattere. Skrivelysten er stor i disse år med masser af nyudgivelser
til følge, så udvælgelsesprocessen har været svær. Ud over de førnævnte mål
har de vigtigste kriterier været teksternes litterære kvaliteter, en genremæssig
bredde samt teksternes undervisningsegnethed.
Africa Unfold indledes med et baggrundskapitel, hvor scenen sættes med
henblik på at skabe en forståelsesramme og en overordnet sammenhæng,
historisk såvel som litterært. Som udgangspunkt for arbejdet med antologien
foreslår vi dernæst The Danger of a Single Story af den unge kvindelige forfatter
Chimamanda Ngozi Adichie, som med eksempler fra sit eget liv peger på
en væsentlig problemstilling, der kan ses som en nøgle til læsningen af nutidig
afrikansk litteratur.
Herefter følger de enkelte kapitler, tematiseret, så de kan læses i vilkårlig
rækkefølge. Man kan lægge hovedvægten på et enkelt kapitel eller to, eller
sammensætte et forløb med tekster fra alle kapitler, alternativt fokusere på en
enkelt forfatter eller genre. Et enkelt kapitel om postkolonial litteratur og litteraturteori
skiller sig lidt ud fra resten, idet det lægger op til en skarpere, mere
litteraturteoretisk læsning med henblik på Engelsk A og SRP.
Africa Unfold er rettet mod undervisningen på Engelsk A og B-niveau.
Antologien kan bruges både enkeltfagligt og tværfagligt, idet den er tonet mod
en studieretning med Samfundsfag A, hvilket kapiteloverskrifterne afspejler.
Desuden peger vi på samarbejdsmuligheder med andre fag, f.eks. historie,
musik, religion, sprog og mediefag, evt. i forbindelse med SRP, AT og SSO, eller
i forbindelse med områdestudier i KS på HF og DIO på HHX.
Til sidst vil vi rette en stor tak til vores familier for inspiration, tålmodighed og støtte, til vores elever, kolleger og skolens ledelse for interesse, input og gode rammer, samt – last but not least – til vore forlæggere for at tro på ideen!
ANNE HESS THAYSEN OG LISE DEBEL CHRISTENSEN
Holstebro Gymnasium og HF, foråret 2015