Sidetal | Overordnet tema | Kommentar |
143-147, 147-148 | Genetiske grundbegreber Genetiske grundbegreber | 147-148 læses i timen |
149-150 | Stamtræer Stamtræer opgave 1Stamtræer opgave 2 | Resten af afsnit 7.2 læses. Halvdelen af eleverne arbejder med opgave 1, den anden halvdel med opgave 2. Begge opgaver handler om at identificere nedarvningsmønstre for monogene egenskaber i familie-stamtræer. De præsenterer derefter parvist deres besvarelser for hinanden. |
150-153 | Blodtyper og replikation Blodtyper og replikation | Der testes blodtype på nogle elever og der arbejdes med genetikken bag. Derefter lægges der op til næste lektions arbejde med celledelinger ved at snakke om replikation og mitose. Fokus på mundtlige forklaringer og anvendelse af genetiske fagbegreber. |
153-158 | Celledelinger Mitose og meiose | Fokus er på afsnit "7.5 Meiose", og særligt figur 7.21. Øvelse der illustrerer fordelingen af kromosomer i mitosen og meiosen. |
158-162 | Mutationer Mutationer | Teoretisk arbejde med mutationer i DNA og deres betydning. |
161-163 | Gentest Gentest Huntingtons | Test af familie for Huntingtons chorea |
Opfølgning på gentest Gentest tilbud | Eleverne diskuterer de etiske dilemmaer, der kan opstå, når vi laver gentests. DR2-udsendelsen Tør du få testet dine gener? kan anbefales. | |
163-165 | Genteknologi | Der kan evt. tilføjes et modul hvor genteknologi diskuteres i bredere forstand. Fx anvendelsen af GMO i fødevareproduktion. |
Praxis Forlag A/S, Vognmagergade 7, 5. sal • DK-1148 • København K • Tlf: +45 89 88 26 72 • Email: info@praxis.dk • CVR 41280921