Sidetal | Overordnet tema | Kommentar |
57-58, 71-74 | Cellemembranen & stoftransport Celler og stoftransport | I denne lektion skal eleverne arbejde med cellemembranens opbygning og molekylers polaritet. De undersøger også osmose vha. gær, salt og sukker. |
Diffusion og osmose Osmose i kartoflerDiffusion og cellestørelse | I denne øvelseslektion startes et osmoseforsøg med kartofler, der afsluttes i næste lektion.Der laves sideløbende også et diffusionsforsøg, hvor efterbehandlingen foregår sidst i forløbet. | |
Diffusion og osmose Afslutning og efterbehandling af osmoseforsøget | I denne lektion skrives en opgave om osmoseforsøget. | |
74-78 | Mikroskopi af celler | Eleverne kigger i mikroskop. Det anbefales at kigge på blade fra vandpest (Elodea) og evt celler fra et kindskrab farvet med methylenblåt. I forbindelse med vandpest kan endosymbioseteorien diskuteres. |
74-76 | Eukaryote celler 1 Celler | Siderne genlæses. Teoretisk arbejde med eukaryote cellers struktur, med inddragelse af øvelsen i forrige lektion. |
79-83, 83-87 | Eukaryote celler 2 Eukaryote celler 2 | 79-83 læses grundigt. 83-87 læses hurtigt. Eukaryote cellers energiomsætning: fotosyntese, respiration, gæring.Udfordringer ved store celler og flercellethed. Eleverne skal bruge resultaterne fra diffusionsforsøget. |
Cellernes energiproduktiom cellernes energiproduktion | Gennemgang af opgaver fra sidste lektion og derefter et uddybende arbejde med respiration og ATP-dannelse. Oplæg og kobling til næste forløb: hvorfor smager sukker godt? |
Praxis Forlag A/S, Vognmagergade 7, 5. sal • DK-1148 • København K • Tlf: +45 89 88 26 72 • Email: info@praxis.dk • CVR 41280921