En fælles grundplan
Sidetal Overordnet tema Kommentar
57-58,
71-74
Cellemembranen & stoftransport
Celler og stoftransport
I denne lektion skal eleverne arbejde med cellemembranens opbygning og molekylers polaritet. De undersøger også osmose vha. gær, salt og sukker.
Diffusion og osmose
Osmose i kartoflerDiffusion og cellestørelse
I denne øvelseslektion startes et osmoseforsøg med kartofler, der afsluttes i næste lektion.Der laves sideløbende også et diffusionsforsøg, hvor efterbehandlingen foregår sidst i forløbet.
Diffusion og osmose
Afslutning og efterbehandling af osmoseforsøget
I denne lektion skrives en opgave om osmoseforsøget.
74-78 Mikroskopi af celler
Eleverne kigger i mikroskop. Det anbefales at kigge på blade fra vandpest (Elodea) og evt celler fra et kindskrab farvet med methylenblåt. I forbindelse med vandpest kan endosymbioseteorien diskuteres.
74-76 Eukaryote celler 1
Celler
Siderne genlæses. Teoretisk arbejde med eukaryote cellers struktur, med inddragelse af øvelsen i forrige lektion.
79-83,
83-87
Eukaryote celler 2
Eukaryote celler 2
79-83 læses grundigt. 83-87 læses hurtigt. Eukaryote cellers energiomsætning: fotosyntese, respiration, gæring.Udfordringer ved store celler og flercellethed. Eleverne skal bruge resultaterne fra diffusionsforsøget.
Cellernes energiproduktiom
cellernes energiproduktion
Gennemgang af opgaver fra sidste lektion og derefter et uddybende arbejde med respiration og ATP-dannelse. Oplæg og kobling til næste forløb: hvorfor smager sukker godt?
Praxis Forlag A/S, Vognmagergade 7, 5. sal • DK-1148 • København K • Tlf: +45 89 88 26 72 • Email: info@praxis.dk • CVR 41280921
Egmont